YESTERDAY IS TODAY'S MEMORY....TOMORROW IS TODAY'S DREAM

Sunday, January 24, 2010

Sunday's Activity

Salam.......

Today, I only went to the mosque with my Malaysian friends (Izzah, Fatin & Rosda). Usually every sunday sudah menjd lumrah duk kat cni untk g ke masjid mengajar budak2 ngaji quran. Best jugak la ajr budak2 ngaji. Tp ada jgk la orng yg bru peluk Islam yg blajar mengaji... Macam2 bangsa yg duk sama2 blajar mengaji. Bla kat cni bru la rasa Islam tu bersaudara x kira bangsa coz kat Malaysia Islam biasanya Melayu je yg aku kenal... Tp kat Tasmania ni, aku banyak bergaul ngan orang luar for example dr Indonesia, China, Sudan, South Africa, Saudi Arabia & also from Australia. All of them are Muslim.....

Kali ni I just want to share my experience ajar orng kat cni blajar mengaji. Ajar diaorng btul2 kena ada kesabaran yg tinggi coz diaorng ni lg dasyat lg drpd adik2 aku. Sbb tu la bila blk summer yg lepas, aku dah bertambah sabar ajar Zahraa & Afiq mengaji. Kena ada teknik jgk nak ajar budak2 ni, kita kena buat dia rasa best nak ngaji and at the same time kita ikut la kehendak diaorng ckit2 (kalu ikut je kehendak diaorng x ngaji la budak2). so berpada2 la ikut tu....Lps diaorng sudah ngaji, kena bg reward coz kat cni ngaji once a week jer... nak bg diaorng rasa nak dtng mengaji plak next week. Ari ni aku ajar mak cik yg bru peluk Islam tu. Best jgk ajar orng tua ni coz dia yg nak blajar, so x de la dia bc main2. hehehehe..... Lps ajar mak cik ni ngaji, aku rasa bersyukur sangat aku pandai mengaji sejak dari kecik lagi. Thanks dad!!!! kalau ayah x paksa g ngaji mesti kak x pandai seperti skarng. tp time kecik2 benci btul bla kena paksa g ngaji sbb time tu x tau plak kepentingan g mengaji. Azam lps ni, nak ajar mak ngaji quran plak, sama cam ajar mak cik ari ni... tp mak lg pandai bc dri mak cik ari ni la... ok yer mama, next summer..... So only these that I can write for this entry, next time I will post the picture at the mosque

Sekian.........

No comments:

Post a Comment